14 Ocak 2014 Salı

DEPO NEDİR




Depo Nedir?
·         Depo, katma değer üretilen bir merkezdir. Sevk zamanlarının kısaltılması ve müşteri sipariş sürelerinin azaltılmasında yüksek katkı sağlar.
·         Depo, profesyonel bir bakış açısı ve sistemli çalışmayı gerektirir.
·         Depo teknolojileri, ekipman tercihleri ve kullanımı uzmanlık gerektirir.
·         Depo, envanter yönetimine nasıl baktığınız ile doğru orantılıdır.
·         Depo, depo müdüründen, forklift operatörüne, sevkiyat şeflerinden bilgisayar operatörüne kadar nitelikli işgücü gerektiren bir bölümdür.
·         Depo, aynı zamanda bir kâr merkezidir.


Depo Ne Değildir?
·         Depo, kuruluş yerinin en düşük maliyete odaklı bir biçimde seçildiği bir karar türü değildir.
·         Depo, ürünlerin gelişi güzel atıldığı bir ortam değildir.
·         Depo, tek başına bir maliyet merkezi değildir.
·         Depo, ucuz işgücü ve vasıfsız çalışanların görev aldığı bir yer değildir.
Depo, ürünlerin hammadde aşamasından üretim ortamına, oradan da tüketim merkezlerine ve dağıtımına kadar olan bütün bir faaliyetler dizisinin gerçekleştirilmesinde stratejik rol oynayan ara noktalardır. Tedarikçiler, üreticiler, dağıtımcılar ve perakendeciler için depoların önemi büyüktür. Ayrıca uluslararası ticarette ithalat, ihracat ve gümrük süreçlerinde ürünlerin muhafaza edildiği, stoklandığı, korunduğu ve taşımaya hazır hale getirildiği açık veya kapalı alanlara gereksinim bulunmaktadır

Hizmet

Depolama faaliyetleri genel hatları ile şu şekilde sıralanabilmektedir. Kamyon, römork, konteynır vb. taşıma aracının depoya geliş zamanının planlanması, aracın gelişi ve boşaltılması, ürünün depoya girişi, rafa yerleştirilmesi ve daha sonra ise müşteri emirlerine uygun bir biçimde hazırlanması, depodan çıkış, ürünün araca yüklenmesi, sevkiyat ve müşteri teslimatı aşamaları şeklindedir.

Depo Hizmetleri

Depo hizmetleri, ürünün belirli bir süre için korunması ve özelliklerini kaybetmemesinin yanı sıra müşteri taleplerinin eksiksiz bir biçimde yerine getirilmesine dönük tüm çabaları kapsamaktadır. 
Bu hizmetler; ürünlerin ayrıştırılması, siparişe uygun bir biçimde hazırlanması (etiketleme, barkot, RFID, alarm, ambalajlama, paketleme, paketleme vb.) ve birleştirilmesi gibi çok sayıda faaliyeti içermektedir.

Depo Türleri

Depolar taşıdıkları niteliklere bağlı olarak, hammadde deposu, mamul deposu, tekstil deposu, tehlikeli madde deposu, soğuk hava deposu ve antrepo gibi farklı türlere ayrılabilmektedir. Dolayısı ile faaliyet alanına bağlı olarak bir deponun işleyiş biçimi, özellikleri, teknoloji ve ekipman tercihleri ile yönetim anlayış ve uygulamaları birbirinden farklı olmaktadır.

Depolar;

·         a-)Hava koşullarından korunma derecesine göre

·         b-)Ürünün türüne ve özelliklerine göre

·         c-)Mülkiyet biçimine göre

·         d-)İşletme fonksiyonuna göre

·         e-)Yerleşim yerine göre

·         f-) Otomasyon düzeyine göre sınıflandırılabilmektedir.

 

a-)Hava koşullarından korunma derecesine göre sınıflandırma

Hava koşullarından korunma derecesi göre depolar açık ve kapalı depolar şeklinde sınıflandırılmaktadır.

Açık Hava Depoları

Açık hava depolarında depo alanının dört tarafını ve üzerini kapatan herhangi bir yapı (bina) bulunmamaktadır. Depo sahası genellikle giriş çıkış kontrolü açısından duvar, tel örgü veya metal bir malzeme ile çevrilmiştir. 
Bu tür depoların yatırım maliyeti düşüktür. Açık hava deposunda yer alan ürün ve malzemeler büyük oranda yağmur, güneş, sıcak ve soğuk hava koşullarına karşı korunmaya ihtiyaç duymamaktadırlar. 
Yine açık sahalarda depolanan bazı malzemeler kısa veya uzun dönemli kalışlarda bir örtü (plastik, kumaş, muşamba vb.) ile korunma gereksinimi gösterebilmektedir. 
Depolanan malzemeler hava koşulları ile doğrudan ve/veya dolaylı temas halindedir. Bu alanlarda depolanan ürün ve malzemelere tomruk, araç, makine, tuğla, geri dönüşüm kağıt atık ve demir hurda örnek olarak verilebilir.

Kapalı Depolar

Kapalı depolar, çok çeşitli malzemelerden (betonarme, çelik, metal panel vb.) imal edilmiş yapı türlerinde olabilmektedir. Amaç, kontrollü sıcaklık ve aydınlatmaya izin verilse bile muhafaza edilen malzemeleri hava koşullarına karşı bütünüyle korumaktır.

Soğuk Hava Depoları

Kapalı depoların özel bir türü de soğuk hava depolarıdır. Bu depoların temel amacı doğrudan ürünü bozulmadan muhafaza etmektir.
Böylelikle ürünün raf ömrü ve ticari değeri korunabilmektedir. 
Et, balık, süt, yoğurt, dondurma, sebze ve meyve, ilaç gibi ürünler daima ilk noktadan kullanıcıya kadar tüm zincir içerisinde; taşıma ve depolama operasyonlarında sürekli ısı kontrolüne tabi tutulmaktadırlar. 
Bu özellikteki ürünler için yapılan taşıma ve depolama işlemlerine soğuk zincir lojistik operasyonları adı verilmektedir.

b-)Ürünün türüne ve özelliklerine göre sınıflandırma

Depolanan malzemenin özelliklerine göre depolar, hammadde, yarı mamul ve tamamlanmış ürün depoları şeklinde sınıflandırılabilmektedir. İmalatın amacı pazarın talebine uygun biçimde belirli miktar ve kalitedeki ürünün üretilmesidir. Üretim faaliyetlerinde işgücü, makine, malzeme ve tesis genel giderleri önemli maliyet kalemleridir. Tam zamanında sipariş gerçekleştirme ve katlanılan maliyetlerin düşürülmesi tüm işletme operasyonlarının uyumlu çalışmasıyla mümkündür. imalat sektöründe hammadde, yarı mamul, bileşen (komponent)/hazır parça ve tamamlanmış ürün (mamul) depo türleri bulunmaktadır. Farklı özelliklere sahip bu kalemler çok tabiidir ki farklı özelliklere sahip depolarda korunmaktadır.

Hammadde Depoları

Hammadde deposunda, üretimde kullanılan hammaddeler yer almaktadır. Bu depolar genellikle üretim tesisi ile aynı yerleşim yerinde bulunmaktadır. Daha sonra üretim programına bağlı olarak imalat sürecine dahil olurlar. Söz konusu malzemenin türüne bağlı olarak açık veya kapalı alanda muhafaza edilebilirler.

Yarı mamul Depoları

Yarı mamul, tek başına nihai ürün olarak işlev görmeyen kısmen tamamlanmış ürünlerdir. Yarı mamuller imalat sürecinin farklı aşamalarında ürünle birleştirilirler. Yarı mamul, işletme içerisinde üretilebildiği gibi dışarıdan tedarikçilerden de satın alınabilmektedir. Yarı mamul depoları, üretim için gerekli malzemelerin (yarı mamul, hazır parça ve bileşenler vb.) geçici saklandıkları yerdir. Bu nedenle yarı mamul deposunda geçirilen süre son derece azdır. Bu tür depolar, otomobil, beyaz eşya ve tüketici elektronik ürünlerini üreten büyük ölçekli tesislerde önemli görev üstlenmektedir.

Tamamlanmış Ürün Depoları

Tamamlanmış ürün (mamul) deposunda üretim süreçleri sonunda elde edilen nihai ürünler yer almaktadır. Örnek vermek gerekirse bir tekstil fabrikasındaki tamamlanmış ürün deposunda üretimden çıkan ürünler bulunmaktadır. Müşteri siparişi için muhafaza edilen bu ürünler faaliyet alanına göre değişmekle birlikte kadın, erkek, çocuk, beden ve renk gibi kategorilerde sınıflandırılmaktadır. Tamamlanmış ürün depolarını aşağıdaki örneklerle açıklayabiliriz. Tamamlanmış ürün depoları çoğunlukla muhafaza ettikleri ürünün ismi ya da ürünün içinde bulunduğu genel sınıfı ile adlandırılmaktadır.

Gıda Depoları

Gıda depoları, gıdaların özelliklerine işlenmiş ve/veya işlenmemiş ürün grubuna göre çok çeşitli sınıflarda olabilmektedir. Sebze ve meyveden paketlenmiş ürünlere (bisküvi, şekerleme ve çikolata grubu, makarna vb.), hayvansal ürünlerden içecek gruplarına kadar çok geniş bir yelpazede olabilmektedir. Söz konusu ürünler özelliklerine göre sıcaklık ve havalandırma, raf sistemi, ürün giriş çıkış sıklığı ve büyüklüğü, temizlik ve bakım gibi konular dolayısı ile özel bina, donanım ve işletim ilkelerine sahiptir.

Tehlikeli Madde Depoları

Tehlikeli madde depoları, muhafaza edilen malzemelere (yanıcı, patlayıcı, tutuşucu, vb.) bağlı olarak uzmanlık gerektirmektedir. Yasal çerçeve ile birlikte can, mal ve çevre emniyeti konusunda katı kuralların harfiyen uygulanması gerekmektedir.

c-)Mülkiyet biçimine göre sınıflandırma

Mülkiyet biçimine göre depolar, özel, kamu kurum ve kuruluşlarına ait depolar, kontratlı depolar ve leasing depolar şeklinde ayrılmaktadır.

Özel Depolar

Özel depolar, mülkiyeti kişi veya kuruma ait olan depolardır. Arazi, bina ve ekipman yatırımları depo sahibi tarafından karşılanmaktadır. Depo operasyonları, işgücü, yönetim, kontrol ve izleme, esneklik, sigorta, risk ye tehlikeler (kayıp, hasar, iş kazası, yangın, vb.), maliyetler ve vergiler, depo sahibi sorumluluğundadır. Özel depolar, imalat tesisinin içinde olabileceği gibi işletme faaliyet alanına göre farklı coğrafi bölgelerde de olabilmektedir.
Bu depolarda işletme amaçlarına uygun bir biçimde hammadde, yarı mamul ve nihai ürün depolaması yapabilmektedir.

Kamu Kurum ve Kuruluşlara Ait Depolar

Kamu kurum ve kuruluşları çok çeşitli alanlarda faaliyet gösterebilmektedir. Hastane, üniversite, adliye, banka, belediye vb. farklı amaçlarla kurulmuş kamu tarafından işletilmekte olan birim ve onlara ait depo (ayniyat vb.) bulunmaktadır. Lojistik alanında ise deniz ve hava limanlarındaki depolama alanları, konteynır sahaları, demiryollarına ait terminal ve ambarlar, silolar ve antrepolar ilk akla gelen yerlerdir.

Kontratlı Depolar

Bir deponun tamamı veya bir bölümünün sözleşme esasları dahilinde kiralanmasıdır. Kiralama yöntemi ile arazi, bina, park alanları gibi depo ilk yatırım maliyetleri ortadan kaldırılmış olmakta İşletme amacına uygun bir yerleşim noktası ve talebe karşı esneklik getirişi vardır. Ayrıca, kiralayan taraf için pazar gelişimi ve rekabet gibi konular açısından önemli risklere karşı önlem alma fırsatı verir.

Finansal Kiralama (Leasing) Depolar

Finansal kiralamada, doğrudan kredi verme yerine; kredi kuruluşu, müşterisine fon tesis etmekte, bu fon ile müşterinin istediği ve seçtiği taşınır veya taşınmazı satın almakta, finansal kiralama konusu malın hukuki açıdan mülkiyeti kredi kuruluşunda kalmakta, zilyetliği (kullanımı) ise müşteriye devredilmektedir. Müşteri malın kullanımı karşılığında kredi kuruluşuna bir bedel (kira) ödemekte; süre sonunda mal ya kredi kuruluşuna iade edilmekte veya müşteri tarafından satın alınmaktadır. Leasing depolar, finansal kiralama firması aracılığı ile sağlanan depolardır. Leasing anlaşması yapan taraf kiracı) açısından en önemli faydası ihtiyaca uygun bir biçimde "kullanıma hazır depo"nun sağlanmasıdır. Böylelikle zaman ve maliyet faydası yaratılmaktadır. Leasing sözleşmesi içerisinde ticari ve hukuki sorumluluklar belirlenmektedir. Kiralama süresi, kapsamı ve sözleşme sonundaki opsiyonlar karşılıklı olarak görüşülmektedir. Bu kapsam içerisinde depo içi bina, donanım ve yasal sorumluluklar detaylı bir şekilde incelenmelidir. Depo kararları başlıklı ilerleyen bölümde kiralama ve leasing konuları yeniden ele alınacaktır.

 

d-)İşletme fonksiyonuna göre sınıflandırma

İşletme fonksiyonuna göre depolar; lojistik, dağıtım, genel saklama ve hizmet depoları şeklinde ayrılabilmektedir. Dış kaynaktan yararlanma yöntemiyle depo hizmeti satın alınmaktadır.

Lojistik Depolar

Lojistik hizmet üretenler tarafından işletilen depolarda bir ya da çok sayıda müşteriye hizmet verilebilmektedir. Alanında uzman olan lojistik işletmeleri depo yatırımları ile birlikte müşterilere çok geniş bir yelpazede hizmetleri; taşıma, depolama, dağıtım, ambalajlama, paketleme vb. hizmetleri sunabilmektedir.

Dağıtım Depoları

Dağıtım depoları belirli sürelerle yüksek miktarlarda ürün depolamalarının yapıldığı yerler olarak karşımıza çıkmaktadır. Dağıtım depoları müşterilerinden aldıkları ürünleri bu merkezlerde toplamakta, elleçleme yapmakta ve ilgili adreslere müşterisi adına teslim etmektedirler. Dağıtım merkezi ve aktarma merkezi şeklinde farklı türleri bulunmaktadır. Aktarma merkezlerinde depolama yapılmamakta hızlı ürün giriş ve çıkışı gerçekleşmektedir. Kargo işletmeleri, dağıtım ve lojistik yapan firmalar örnek gösterilebilir.

Genel Saklama Depolamaları

Genel saklama depoları, aldıkları eşyaları değerine, özellikleri ve işgal ettiği alana göre belirli bir süre için saklanması karşılığında ücret alınan depolardır. Ev ve ofis eşyaları, kara ve deniz araçları (araba, motosiklet, tekne vb.), iş makineleri bu depolarda saklanabilmektedir.

Hizmet Depoları

Hizmet depoları çok sayıda ve farklı özellikteki malzemeyi saklama ihtiyacından dolayı basit veya karmaşık uygulamalara sahne olabilmektedir. Örneğin kimya endüstrisinde selüloz cila üreticisi bir firmanın, katı, sıvı ve gaz ürünler için farklı depo ihtiyaçları vardır. Bu durum aynı endüstride bile farklı depolama sistemlerini gerektirir. Ülkemizde bu tür hizmet depoları gelişme aşamasındadır.

Yerleşim Yerine Göre Sınıflandırma

Coğrafi yerleşim yerine göre depolar; merkezi, bölgesel ve transit depolar şeklinde sınıflandırılmaktadır.

Merkezi Depolar

Merkezi depolar önemli coğrafi konuma sahip ve yüksek hacimli ürün girişinin olduğu yerlerdir. Hedef pazar ya da müşteri grubuna göre bağlı olarak kıta veya ülke içerisinde birden fazla bölgeye hizmet verebilecek şekilde depo kuruluş yeri tespit edilmektedir. Örneğin büyük bir üretim tesisinin hedef pazara yakın bir noktada kurduğu depolardır. Ürünler genellikle bu merkezde toplanır, saklanır ve dağıtımı yapılır. Ayrıca pazar ve müşteri taleplerine uygun bir biçimde gruplandırma ve uyumlandırma vb. desteği verirler.

Bölgesel Depolar

Bölgesel depolar, belirli bir coğrafi bölge veya şehre hizmet veren depolardır. Çoğunlukla ulusal çapta ve müşterilerin yoğun bulunduğu bölgede faaliyet gösterilmektedir. Örneğin Doğu Anadolu bölgesine hizmet eden Erzurum Bölge Deposu gibi.

Transit Depolar

Transit depolar, kısa süreli ürün aktarmaları için kullanılmaktadır. Ürün giriş çıkışlarının yüksek olması nedeniyle ürünlerin bekleme süreleri son derece düşüktür. Esas amaç, birçok noktadan transit depoya gelen ürünlerin ayrıştırma ve/veya birleştirme operasyonları ile birlikte belirli bir pazar ve müşteri grubuna hızla sevk edilmesidir.

f-) Otomasyon düzeyine göre sınıflandırma

Depolarda kullanılan teknoloji seviyesine göre depolar; geleneksel, yüksek yoğunluklu ve otomatik depolar şeklinde sınıflandırılmaktadır.

Geleneksel Depolar

Geleneksel depolar genellikle raf sistemi ve başta forklift olmak üzere mekanik araçlarla donatılmıştır. Yükseklik forklift kapasitesine bağlı olarak ortalama 6-7 metre civarındadır. Dolayısı ile raf sistemi buna göre ayarlanmıştır.

Yüksek Yoğunluklu Depolar

Depoya ürün giriş çıkış trafiği hayli yüksektir. Depoda yüksek hacimden dolayı ortalama 10 metrenin üzerinde olan "yüksek irtifa rafları" tercih edilmektedir. Dolayısı ile sadece forklift kullanımı yeterli olmamaktadır. Daha yüksek noktalara erişebilen reach truck, turret truck vb. araç ve sistemler kullanılmaktadır.

Otomatik Depolar

Otomatik depolarda insan faktörü en aza indirgenmektedir. Bu tür depolarda operasyonların tamamına yakını bilgisayar desteklidir. Operasyonlar otomatik depolama ve geri alma sistemleri (AS/RS), konveyörler, rollerlar, kaldırma ekipmanları vb. ile yürütülmektedir. Tüm yapıtaşlarının bir bütün haline dönüştüğü Depo Yönetim Sistemleri ile hata ve kayıplar ortadan kaldırılmakta ve büyük verimlilik artışı sağlanmaktadır. Depolarda bilgi ve iletişim teknolojilerinin mekanik sistemlerle entegre edilmesi ile birlikte yatırım ve bakım maliyeti yükselmektedir.

                                                                                       SÜMEYRA ŞİMŞEK KARA
                                                                               

 

SEVKİYAT NEDİR?














SEVKİYAT NEDİR?
Herhangi  bir depodan gidiş adresinin belli olduğu noktaya taşınacak emtiaların götürülmesi işlemidir.
SEVKİYAT PLANLAMA NEDİR?
Herhangi  bir depodan yapılacak bir grup sevkiyatın çıkış adreslerinin belirlenmesi, bu adreslerden uygun emirlerin yaratılması,stokların rezarvasyonunun ve sevk emirlerinin yaratılması işlemidir.
Her sevk planı  o plana verilen kendi numarası ile takip edilir.bir sevk planı ilk yaratıldığında ‘’taslak’’ onaylanınca ‘’plan’’ sisitem trafından işlendikten sonra’’emir ‘’ durumuna gelir.
SEVKİYAT PLANLAMISINDAKİ AŞAMALAR
1.    Araç seçimi
2.    Araç sayısının belirlenmesi
3.    Araç ve mallarla beraber bulunacak olan personelin seçimi ve sayısının belirlenemesi
4.    Depo çıkışlarının planlanması
5.    Depo sevkiyat ve mal kabul süreçlerinin tasarlanması
6.    Elektronik donanım ve programaların palanlanmaya olan etkilerinin belirlenmesi
7.    Acil sevkiyat ve mal kabul prosedürlerinin hazırlanması
8.    Satiş sonrası hizmetler konusunda süreçlerin tasrlanması ve olumsuz şartlarda neler yapılacağının belirlenmesi
9.    Mal iadelerinin ,mal değiştirmelerinin süreç tasarımları ve ölçümlerinin yapılması
10.                      süreç geliştirme çalışmaları ve bu yolla zaman içinde  verimliliklerin artırılarak,kârın artırılması
SEVK EMRİ
Sevk emirleri;depodan yapılacak her türlü sevk işlemini içerir.
Sevk emirleri taşıyıcı araç bilgiside içerebilir.sevk emirlerinde uygulama varsa son gecerlilik tarihinde olmalıdır.sevk emiri’’ normal’’ veya ‘’acil’’olarak  ayrılmalıdır.
SEVK EMRİNİN UYGULANMASI
Müşteri sevk edilmesi düşünülen siparişlri kendi sisteminde planlayıp gerekli kontrollerden geçiridikten sonra lojistik firmasına sevk emri olarak bildirilir.
Sevk talimatı üzerinde gecerlilik süresi mutlaka belirtilmeli.müşteriden teslimata ilişkin ürün cinsi,miktarı sevkiyat adresi zamanı  teslim edilecek şe kişi yada  bölüm gbi bilgileri mümkün olduğu kadar elektronik ortamada ve yazılı talimat şeklinde almalıyız.
SEVK TALİMATI ÜZERİNDE BULUNMASI GEREKEN BİLGİLER
1.   Ürüne ait bilgiler(kırılacak, sıvı, katı vs)
2.   Taşıyıcı araç bilgileri(plakası,markası)
3.   Sevkiyat adresi ve zamanı
4.   Teslim edilecek kişi bilgileri
5.   Sevk emri önceliği
6.   Sevkiyata ait ilave bilgiler



SODES Lojistik Ara Elemanı Yetiştiriyoruz Kursiyeri 1. grup

ESRA KARACA

13 Ocak 2014 Pazartesi

Şiir



LOJİSTİK VE BEN…
LOJİSTİK firma gibi; elleçlerim insanları,
Kimini put away’lerim hayatıma, kimini x-dock’larım.
Bartkotlama, etiketleme zaten insanın doğasında var.
Kimi donanımsızdır pakete sığar…
 kimi ancak paletle kalkar…
Ama hepsinin bir gidiş adresi vardır...
Geldi mi ayrılık vakti…
Siparişe göre toplarım raflardan hepsini tek tek..
Özenle taşırım gidiş adreslerine…
Kimisi beni özler özensizse yeni sahibi…
Kimisi de unutur gider gösterdiğim onca özeni…
I Love Logistic ( kendimi SEVİYORUM)

bu eserin hakları   

Zafer Soner AKSOY'a aittir.

10 Ocak 2014 Cuma

LOJİSTİK

Lojistik nedir ?
Lojistik kelime kökeni itibariyle latin dilinde lojisk (mantık) ve statistic (istatistik) kelimelerinin birleşmesinden meydana gelmiştir ki sözlük anlamı mantıki istatistiktir. Lojistik; istatistiki verilere de dayanır, istatistiki sonuçlardan yararlanır.
                Lojistik, esas olarak askeri bir terimdir. Kelimenin ilk telafuz edilmesi eski yunanlıar’a kadar iner… “logisticas”
                Lojistiğin ilk uygulamaları günümüze kadar hep askeri alanlar ve savaş meydanları olmuştur.
                Fakat esas önemi 2. Dünya Savaşı’nda anlaşılmış ve sonrasında da lojistiğe bilimsel bir konu gözüyle bakılmıştır. 2. Dünya Savaşı’ndan hemen sonra da birçok işletme lojistiğin önemini kavramış ve 1960’lı yılların başından itibaren ticarete bu faaliyetleri uyarlamıştır.
                Türk Dil Kurumu’na göre de (tdk) türkçe sözlükte lojistik; savaştan yada askeri bir yürüyüşle yol, haberleşme, sağlık,ikmal gibi hizmetleri sağlayan stratejik birim olarak geçmektedir.
                Lojistiğin günümüzdeki kabul görmüş tanımı ise;
                Müşterilerin ihtiyaçlarını karşılamak  üzere her türlü ürünün servis hizmetinin ve bilgi akışının başlangıç noktasından tüketildiği son noktaya kadar olan tedarik zinciri içindeki her iki yöne doğru olan hareketinin etkili ve verimli bir şekilde planlanması uygulanması taşınması, depolanması  ve kontrol altında tutulmasıdır. (CSCMP)

                                                                                                                                                                                                                                                                                             Hazırlayan:LojistikEğitmeni 
                                                                                                                                             Semiray ÜS

Kaynaklar:  -cscmp-tdk-sinerji mesleki eğitim kurumu- çeşitli  makaleler

LOJİSTİK NEDİR?



Merhaba sevgili okuyucular !
Biliyormusunuz son günlerde nereye gitsem, kiminle görüşsem ya da hangi ortamda bulunsam hemen beni görür görmez sordukları bir soruyu ve cevabını yazacağım sizlere bu hafta..
               Meseleğim gereği beni ilk gördüklerinde insanların akıllarına gelen bu soruyu merak ediyor musunuz? Beni takip edenler hemen sorunun ne olduğunu anlamışlardır.
               Lojistik nedir? O kadar sık duyduğum bir soru olduki bugünlerde ben de bu makalemin konusunu bu sorunun cevabına ayırdım dostlar…
                Sizlere öncelikle teorik bir tanım sunmak istiyorum ama  hemen akabinde de kendimce yorumlamak istiyorum lojistik nedir  sorusunu.
               Lojistik ; doğru malzemeyi, doğru zamanda, doğru yerde, doğru bir şekilde, doğru alıcıya, tüm gerekli işlemleri gerçekleştirilmiş olarak teslim edilme işlemidir. Teslim sonrası yapılacak işlemleri de kapsar. Bazen de hizmet şeklini alabilir lojistik.
               Oxford ingilizcesinde de lojistikiğin tanımı şu şekilde yapılmıştır: “ emtia, ihtimam, tedarik ve trasport konularında personel ve kolaylıklar manzumesidir.”
               Elleçleme paketleme, barkodlama,transport gümrükleme ulaştırma abmbalajlama sigorta pazarlama stok vs.. konularını da kapsayan bir bütündür lojistik.
Bir bilgi entegrasyonudur.
Evet! Tüm bu teorik tanımlar sanıyorum ki yeterli olacaktır lojistiğin ne denli geniş bir yapıya sahip olduğunu anlamak için benim duygu dünyamda ise mutluluktur lojistik! Neden mi ?
Çünkü her şey tüm dünyada olması gereken yerine lojistik faaliyetlerle ulaştırılır.
İnsana ve yaşama hizmet eder lojistik. Kimi an bir  bebek, karınını lojistik destekle doyurur. Kimi zaman müzik çılgınlarını sevdikleri sanatçılarla buluşturur. Dev bir konsere imzasını atar lojistik!
Kimi zamansa enerji yüretimi için faaliyetlerde bulunur. Enerji  üretimini destekler, rüzgar gülleri kurar ışık olur lojistik… Hayatımıza aydınlık getirir.
               Bazen rüyalarımızı gerçekleştirir lojistik dev festivalleri organize eder, kurulumunu sağlar adrenalin katar hayatımıza lojistik
Kimi zaman da şefkatli kolları açları doyurmak için taa Afrika’ya kadar uzanır.
Kimi zaman ekmek kapısı olur. Binlerce milyonlarca insana iş sağlar lojistik.
Doğal  afet, sanat, yardım, ticaret; aklınıza gelecek her şeyin içindedir lojistik…
               Mutluluktur lojistik… Lojistikle kalın!!
                                                                                                                                                    LOJİSTİK EĞİTMENİ
                                                                                                                                                                  Semiray ÜS

 Semiray Üs tarafından kaleme alınan makale Hatay Yaşam Gazetesinde yayınlanmıştır.